Hands-free tailgate for Tesla

(English page will follow when production is ramping up)

De hands-free achterklep sensor opent en sluit de achterklep* van uw Tesla Model S of X (en binnenkort 3!) met een simpele ‘zwaai’ of ‘gentle kick’ van uw voet onder de achterbumper. Dit maakt het mogelijk om de gemotoriseerde achterklep te open of te sluiten als uw handen bezet zijn, aangezien er geen fysieke knop ingedrukt behoeft te worden.

Het geheel wordt een inbouwpakket bestaande uit een sensorkastje (voet/kick), kabelboom en DHZ inbouwhandleiding en zal voor Euro 395,= ex.btw. verkocht worden.
Hiermee is een gemotoriseerde achterklep (Model S en X) te openen en te sluiten en een handmatige klep te ontgrendelen (standaard bij de Model 3). Heb je de speciale veren-set voor de Model 3, dan zal je klep ook openen.

 

Middels nuttige en gezellige ‘inbouwsessies’ – enkel voor de early adopters! – bouwen we exemplaren gezamelijk in. Meer info over deze events i.c.m. andere nuttige kennis en productinfo volgt t.z.t.
Inbouw door een erkend inbouwstation behoort ook tot de mogelijkheden.
De productie komt voor rekening van het Nederlandse AMMANU.nl, ook wel bekend van Fillie, de Red Dot Design award winning laadpaal.
Goed om te weten: alles wordt in Nederland ontwikkeld, geprogrammeerd, gecontroleerd, verkocht, verstuurd, ingebouwd en onderhouden door Tesla-rijders & fans 🙂

Bovendien maken we de sensor ‘open source’!
Via een USB aansluiting kan de sensor eenvoudig opnieuw geprogrammeerd worden middels code die publiek beschikbaar komt en je desgewenst ook zelf aan kan passen. Zo wordt het product vanzelf beter en zijn er wellicht andere toepassingen mogelijk die we onderling kunnen delen (bv: 3x tikken = openen en na 30 seconden sluiten. Je zou je hond zelfs kunnen leren de klep te openen zodat hij/zij zelf instapt)

Er is een ‘go’ voor de eerste productie-batch indien er minimaal 50 early-adopters zijn, die bereidt zijn om 50% (200,= ex.btw.) aan te betalen.
Als we 50 gegadigden hebben, krijg je bericht over de beschikbaarheid en kun je via een webshop bestellen & aanbetalen.

Meld je hier aan als geinteresseerde en evt. Early Adopter:

Inschrijf formulier

Groeten, Cyril


* De voetsensor werkt enkel op Tesla’s met de af-fabriek gemotoriseerde Tesla achterklep en i.c.m. geactiveerde keyless-entry. De automatische achterklep is aanwezig op alle Model S-en vanaf april 2017, daarvoor enkel Model S-en met het tech-package. Op alle Model X-en is het standaard aanwezig. Check uw Tesla op voorhand.
Ook is er een gemotoriseerde Model 3 achterklep-opener in ontwikkeling, waarop deze voetsensor ook van toepassing wordt. Ook werkt dit op de after-market aanpassing voor de Model 3 met de krachtigere achterklep veren (het openen).

FAQ

  • Wat kost het?
    Het geheel wordt een inbouwpakket bestaande uit een sensorkastje (voet/kick), kabelboom en DHZ inbouwhandleiding en zal voor Euro 395,= ex.btw. verkocht gaan worden via een webshop.
  • Hoe werkt het? Middels een horizontale voetbeweging onder de achterbumper of een ‘gentle kick’ kunt u de achterklep van uw Tesla openen. Op bepaalde modellen/versies kunt u de klep ook weer op die manier sluiten. De key-less-entry functie moet geactiveerd zijn, zodat uw Tesla de ontgrendeling van de achterklep door de sensor enkel voor u toestaat.
  • Hoe zit het met de garantie van Tesla? Er worden geen modificaties aan uw Tesla uitgevoerd. Het doel is om alle ‘ingrepen’ middels stekkers uit te voeren. Alles is dan weer in originele staat terug te brengen. Voor de variant met het ‘oogje’ wordt een klein gaatje onder de achterbumper gemaakt.
  • Hoe lang duurt de installatie? De inbouw door een inbouwstation zal tot 2 uur in beslag nemen en enkel op afspraak. DHZ inbouw: zie het punt ‘Kan ik de montage zelf doen?‘.
  • Waarom is keyless-entry een vereiste? Keyless-entry maakt het mogelijk om met uw Tesla sleutel/app de auto te ontgrendelen als u bij de auto komt. Dit is ook de enige manier om de sensor uw achterklep enkel voor u te laten openen. Zonder het actief hebben van keyless-entry zal uw Tesla de achterklep nooit hands-free ontgrendelen.
  • Welke Tesla modellen worden ondersteunt? Voor Model S en X geldt dat deze beiden voorzien moeten zijn van een gemotoriseerde achterklep en een geactiveerde keyless-entry functie. Dit geeft tevens de mogelijkheid om de klep met de voet-sensor te kunnen openen en sluiten. De automatische achterklep is aanwezig op alle Model S-en vanaf april 2017, daarvoor enkel Model S-en met het tech-package. Op alle Model X-en is het standaard aanwezig. Model 3 heeft vooralsnog geen automatisch openende achterklep (maar wordt enkel ontgrendeld). Middels een aftermarket modificatie voor de 3 kan de klep wel vanzelf openen na ontgrendeling (middels plaatsing van andere veren). De voetsensor werkt hier ook mee samen. Er is ook een aftermarket oplossing voor de 3 in ontwikkeling die de klep gemotorisseerd open doet. Met deze laatste variant is middels de voetsensor de klep dan automatisch te openen en -in theorie- te sluiten. Dit is allemaal echter nog in ontwikkeling en een timing is nog niet bekend.
  • Werkt dit ook voor de Model 3? Ja, zie het punt ‘Welke Tesla modellen worden ondersteunt‘.
  • Kan ik de montage ook zelf doen? DHZ inbouw is mogelijk, maar vergt wel kennis van boordspanning en zorgvuldige demontage en montage van interieur delen. De kans op afbreken of beschadiging van onderdelen is aanwezig. Alles buiten de werking van de geleverde sensor-electronica is dan ook voor eigen risico. Een schatting voor zelf inbouw is 6 tot 10 uur.
  • Waar kan ik dit in laten bouwen? Een inbouwstation met veel Tesla ervaring zal de inbouw op zich nemen en we zoeken naar meerdere ‘dealers’. Voor de early adopters zullen inbouw-sessies gegeven worden. Gegevens volgen.
  • Hoe kan ik de handmatige achterklep van mijn Model 3 automatisch laten openen? De Model 3 heeft geen automatisch openende klep, maar ontgrendeld enkel. Er is een oplossing in ontwikkeling waarbij de veren vervangen worden, zodat bij ontgrendeling de klep geheel opent. Er is tevens een aftermarket accessoire die dit gemotoriseerd doet en ook weer kan sluiten. De voet-sensor zal ook hiermee samenwerken.
  • Open source? Via een USB aansluiting kan de sensor eenvoudig opnieuw geprogrammeerd worden middels code die publiek beschikbaar komt en je desgewenst ook zelf aan kan passen. Zo wordt het product vanzelf beter en zijn er wellicht andere toepassingen mogelijk die we onderling kunnen delen (bv: 3x tikken = openen en na 30 seconden sluiten. Je zou je hond zelfs kunnen leren de klep te openen zodat hij/zij zelf instapt)
  • Waar wordt dit gemaakt? De productie komt voor rekening van het Nederlandse AMMANU.nl, ook wel bekend van Fillie, de Red Dot Design award winning laadpaal.
    Goed om te weten: alles wordt in Nederland ontwikkeld, geprogrammeerd, gecontroleerd, verkocht, verstuurd, ingebouwd en onderhouden door Tesla-rijders & fans 🙂

Stand van zaken

Hieronder in chronologische volgorde de ontwikkeling van de voetsensor voor de Tesla. Middels een mailinglijst kunt u op de hoogte gehouden worden (zie link naar het inschrijfformulier hierboven).

  • dec 2018: Prototype #1 is ontwikkeld, waarbij een gemotoriseerde achterklep van een Model X geopend kan worden middels een horizontale voet beweging rechts onder de achterbumper. De klep kan zowel geopend als gesloten worden. Middels een klein gaatje in de bumper ‘kijkt’ een oogje naar de voetbeweging.
  • 1 feb: verbetering van de timing dat een voet beweging herkent wordt. Ook is de ‘delay’ instelbaar waarop de klep na de voetbeweging in beweging komt, hetgeen tijd geeft om een stapje naar achteren te doen.
  • 24 feb: eerste belangstelling wordt gepolst in de Model X Whatsapp groep. Er melden zich binnen 1 week 50 geinteresseerden aan.
  • eind feb: tenminste een inbouwstation is gevonden om de montage en verkoop/distributie op zich te nemen. Er is ook een eerste contact met een electronica producent.
  • begin mrt: er komt een mogelijke samenwerking met een after-market oplossing om de sensor ook te gebruiken op de Model 3; dit werkt met andere ‘struts’ (veren) en er is zelfs een gemotoriseerde versie in ontwikkeling. Hiermee wordt het dus ook mogelijk om met de voet de achterklep van de Model 3 te openen.
  • 22 mrt: een extra open/dicht sensor voor de klep
    in Prototype #2 zorgt er nu voor dat de module nu ook weet of de klep geopend of gesloten moet worden. Prototype #1 ging uit van een gesloten klep (en leidde dus tot een foutmelding als de klep al handmatig geopend was)
  • 24 mrt: 2e belangstellings ronde wordt nu gepolst via BeNeLux gebruikers van het Tesla Motors Club forum (TMC). Er melden zich nog eens 20 geintereseerden.
  • 30 mrt: in plaats van het ‘oogje’ dat middels een gaatje in de bumper kijkt, is er nu ook een ‘kick’ sensor variant beschikbaar in Prototype #3, waarbij je met 2 zachte tikjes tegen de onderkant van de bumper de klep kan openen/sluiten. Hiermee komen we tegemoet aan diegene die geen gaatje in de bumper willen.
  • 6 apr: er is een Prototype #4 gebouwd met wezelijk kleinere prototype componenten. Het geheel past nu in een casing ter grootte van 2 luciferdoosjes. De uiteindelijke PCB (Printed Circuit Board) zal hoogstwaarschijnlijk kleiner zijn.
  • 9 apr: bespreking met mogelijke producent #1, over te nemen stappen, ontwerp, iteraties, kosten, casing, distributie en mogelijke investering. De uiteindelijke verkoopprijs is sterk afhankelijk van het aantal ‘gegarandeerde’ early buyers om de initiele ontwerpkosten te kunnen dekken. Er hebben zich nu 85 mensen (NL/BE) ingeschreven.
  • 11 jun: De prijs en productdefinitie van de hands-free tailgate opener voor je Tesla zijn bekend! Het geheel wordt een inbouwpakket bestaande uit een sensorkastje (voet/kick), kabelboom en inbouwhandleiding en zal voor Euro 395,= ex.btw. verkocht worden. Hiermee is een gemotoriseerde achterklep (Model S en X) te openen en te sluiten en een handmatige klep te ontgrendelen (standaard bij de Model 3). Heb je de speciale veren-set voor de Model 3, dan zal je klep ook openen. Het openen/sluiten wordt geinitieerd door een ‘veeg’ beweging met je voet onder de bumper of een ‘gentle kick’. Middels gezellige ‘inbouwsessies’ – enkel voor de early adopters – bouwen we exemplaren gezamelijk in. Meer info over deze events i.c.m. andere nuttige kennis en productinfo volgt t.z.t. Inbouw door een erkend inbouwstation behoort ook tot de mogelijkheden. De productie komt voor rekening van AMMANU.nl, ook wel bekend van Fillie, de Red Dot Design award winning laadpaal. Goed om te weten: alles wordt in Nederland ontwikkeld, geprogrammeerd, gecontroleerd, verkocht, verstuurd, ingebouwd en onderhouden door Tesla-rijders & fans 🙂 Bovendien maken we de sensor ‘open source’! Via een USB aansluiting kan de sensor eenvoudig opnieuw geprogrammeerd worden middels code die publiek beschikbaar komt en je desgewenst ook zelf aan kan passen. Zo wordt het product vanzelf beter en zijn er wellicht andere toepassingen mogelijk die we onderling kunnen delen (bv: 3x tikken = openen en na 30 seconden sluiten. Je zou je hond zelfs kunnen leren de klep te openen zodat hij/zij zelf instapt). Er is een ‘go’ voor de eerste productie-batch indien er minimaal 50 early-adopters zijn, die bereidt zijn om 50% (200,= ex.btw.) aan te betalen. Laat me dus even weten als je een early-adopter wilt zijn en bereidt bent om 50% aan te betalen. Als we 50 gegadigden hebben, krijg je bericht over de beschikbaarheid en kun je via een webshop bestellen & aanbetalen.
  • 11 jun: de inschrijving voor de 50 eerste early adopters is gestart. Schrijf je in via de link naar het formulier hierboven. Als je al ingeschreven was voor 11 juni, laat me dan via een mail weten (cyril@talkingtasman.nl) als je interesse hebt om early adopter te worden.
  • 4 juli: nog 10 Early Adopters en we kunnen in productie! Early Adopters kunnen de informatieve en gezellige inbouw-sessies bijwonen en beschikken natuurlijk als eerste over de unieke open-source voetsensor voor de Tesla-achterklep.
    Als je dit nog niet gedaan hebt, schrijf je dan in. Of misschien ken je iemand die dit ook graag zou willen?
    De link naar het formulier: http://eepurl.com/gnW3sv