Hands-free tailgate for Tesla

(English page will follow)

De hands-free achterklep sensor opent en sluit de achterklep* van uw Tesla Model S of X (en binnenkort 3!) met een simpele ‘zwaai’ van uw voet onder de achterbumper. Dit maakt het mogelijk om de gemotoriseerde achterklep te open of te sluiten als uw handen bezet zijn, aangezien er geen fysieke knop ingedrukt behoeft te worden.
Montage voorlopig enkel in Nederland en op afspraak.

Deze aftermarket accessoire bevindt zich in het prototype stadium, maar de productie ervan wordt binnenkort gestart. Binnenkort wordt de prijs bekend gemaakt.
Indien u geinteresseerd bent, geef dan uw emailadres op via dit formulier.

* De voetsensor werkt enkel op Tesla’s met de af-fabriek gemotoriseerde Tesla achterklep en i.c.m. geactiveerde keyless-entry. De automatische achterklep is aanwezig op alle Model S-en vanaf april 2017, daarvoor enkel Model S-en met het tech-package. Op alle Model X-en is het standaard aanwezig. Check uw Tesla op voorhand.
Ook is er een gemotoriseerde Model 3 achterklep-opener in ontwikkeling, waarop deze voetsensor ook van toepassing wordt.

FAQ

  • Wat kost het? Aangezien deze accessoire in ontwikkeling is, is er nog geen definitieve prijs bekend. Een voorzichtige schatting komt nu rond de 250,= excl. inbouw, maar dit is sterk afhankelijk van de omvang van de 1e afnemers.
  • Hoe werkt het? Middels een horizontale voetbeweging onder de achterbumper kunt u de achterklep van uw Tesla openen. Op bepaalde modellen/versies kunt u de klep ook weer op die manier sluiten. De key-less-entry functie moet geactiveerd zijn, zodat uw Tesla de ontgrendeling van de achterklep door de sensor enkel voor u toestaat.
  • Hoe zit het met de garantie van Tesla? Er worden geen modificaties aan uw Tesla uitgevoerd. Het doel is om alle ‘ingrepen’ middels stekkers uit te voeren. Alles is dan weer in originele staat terug te brengen. Voor de variant met het ‘oogje’ wordt een klein gaatje onder de achterbumper gemaakt.
  • Hoe lang duurt de installatie? De inbouw door een inbouwstation zal 2 tot 3 uur in beslag nemen en enkel op afspraak. DHZ inbouw: zie het punt ‘Kan ik de montage zelf doen?‘.
  • Waarom is keyless-entry een vereiste? Keyless-eentry maakt het mogelijk om met uw Tesla sleutel/app de auto te ontgrendelen als u bij de auto komt. Dit is ook de enige manier om de sensor uw achterklep enkel voor u te laten openen. Zonder het actief hebben van keyless-entry zal uw Tesla de achterklep nooit hands-free ontgrendelen.
  • Welke Tesla modellen worden ondersteunt? Voor Model S en X geldt dat deze beiden voorzien moeten zijn van een gemotoriseerde achterklep en een geactiveerde keyless-entry functie. Dit geeft tevens de mogelijkheid om de klep met de voet-sensor te kunnen openen en sluiten. De automatische achterklep is aanwezig op alle Model S-en vanaf april 2017, daarvoor enkel Model S-en met het tech-package. Op alle Model X-en is het standaard aanwezig. Model 3 heeft vooralsnog geen automatisch openende achterklep (maar wordt enkel ontgrendeld). Middels een aftermarket modificatie voor de 3 kan de klep wel vanzelf openen na ontgrendeling (middels plaatsing van andere veren). De voetsensor werkt hier ook mee samen. Er is ook een aftermarket oplossing voor de 3 in ontwikkeling die de klep gemotorisseerd open doet. Met deze laatste variant is middels de voetsensor de klep dan automatisch te openen en -in theorie- te sluiten. Dit is allemaal echter nog in ontwikkeling en een timing is nog niet bekend.
  • Werkt dit ook voor de Model 3? Ja, zie het punt ‘Welke Tesla modellen worden ondersteunt‘.
  • Kan ik de montage ook zelf doen? DHZ inbouw wordt overwogen, maar vergt specifieke kennis van boordspanning, continuestroom, en zorgvuldige demontage en montage van interieur delen. De kans op afbreken of beschadiging van onderdelen is significant aanwezig. Alles buiten de werking van de geleverde sensor-electronica is dan ook voor eigen risico. Een schatting voor zelf inbouw is 6 tot 16 uur.
  • Waar kan ik dit in laten bouwen? Een inbouwstation met veel Tesla ervaring is reeds geinteresseerd. Hiermee wordt mogelijk ook de combi geboden voor de Tesla Model 3 aftermarket oplossing om de achterklep automatisch te openen.
  • Hoe kan ik de handmatige achterklep van mijn Model 3 automatisch laten openen? De Model 3 heeft geen automatisch openende klep, maar ontgrendeld enkel. Er is een oplossing in ontwikkeling waarbij de veren vervangen worden, zodat bij ontgrendeling de klep geheel opent. Er is tevens een aftermarket accessoire in ontwikkeling die dit gemotoriseerd doet en ook weer kan sluiten. Als dit beschikbaar komt, volgt een bericht. De voet-sensor zal overigens ook hiermee samenwerken.

Stand van zaken

Hieronder in chronologische volgorde de ontwikkeling van de voetsensor voor de Tesla. Middels een mailinglijst kunt u op de hoogte gehouden worden (zie link naar het inschrijfformulier hierboven).

  • dec 2018: Prototype #1 is ontwikkeld, waarbij een gemotoriseerde achterklep van een Model X geopend kan worden middels een horizontale voet beweging rechts onder de achterbumper. De klep kan zowel geopend als gesloten worden. Middels een klein gaatje in de bumper ‘kijkt’ een oogje naar de voetbeweging.
  • 1 feb: verbetering van de timing dat een voet beweging herkent wordt. Ook is de ‘delay’ instelbaar waarop de klep na de voetbeweging in beweging komt, hetgeen tijd geeft om een stapje naar achteren te doen.
  • 24 feb: eerste belangstelling wordt gepolst in de Model X Whatsapp groep. Er melden zich binnen 1 week 50 geinteresseerden aan.
  • eind feb: tenminste een inbouwstation is gevonden om de montage en verkoop/distributie op zich te nemen. Er is ook een eerste contact met een electronica producent.
  • begin mrt: er komt een mogelijke samenwerking met een after-market oplossing om de sensor ook te gebruiken op de Model 3; dit werkt met andere ‘struts’ (veren) en er is zelfs een gemotoriseerde versie in ontwikkeling. Hiermee wordt het dus ook mogelijk om met de voet de achterklep van de Model 3 te openen.
  • 22 mrt: een extra open/dicht sensor voor de klep
    in Prototype #2 zorgt er nu voor dat de module nu ook weet of de klep geopend of gesloten moet worden. Prototype #1 ging uit van een gesloten klep (en leidde dus tot een foutmelding als de klep al handmatig geopend was)
  • 24 mrt: 2e belangstellings ronde wordt nu gepolst via BeNeLux gebruikers van het Tesla Motors Club forum (TMC). Er melden zich nog eens 20 geintereseerden.
  • 30 mrt: in plaats van het ‘oogje’ dat middels een gaatje in de bumper kijkt, is er nu ook een ‘kick’ sensor variant beschikbaar in Prototype #3, waarbij je met 2 zachte tikjes tegen de onderkant van de bumper de klep kan openen/sluiten. Hiermee komen we tegemoet aan diegene die geen gaatje in de bumper willen.
  • 6 apr: er is een Prototype #4 gebouwd met wezelijk kleinere prototype componenten. Het geheel past nu in een casing ter grootte van 2 luciferdoosjes. De uiteindelijke PCB (Printed Circuit Board) zal hoogstwaarschijnlijk kleiner zijn.
  • 9 apr: bespreking met mogelijke producent #1, over te nemen stappen, ontwerp, iteraties, kosten, casing, distributie en mogelijke investering. De uiteindelijke verkoopprijs is sterk afhankelijk van het aantal ‘gegarandeerde’ early buyers om de initiele ontwerpkosten te kunnen dekken. Er hebben zich nu 85 mensen (NL/BE) ingeschreven.